Ben jij al BEN? Schrijf je in voor de BEN-challenge!

17/05/2018
  • Persbericht
Schrijf je in voor de BEN-challenge!
Hoewel pas vanaf 2021 elke nieuwbouwwoning in Vlaanderen verplicht Bijna-EnergieNeutraal (BEN) moet zijn, voldeden in 2016 maar liefst 52% van de woningen waarvoor een bouwaanvraag werd ingediend al aan de BEN-normen. Volkomen terecht! Want waarom zou je tot 2021 wachten als de huidige technologieën het perfect haalbaar en betaalbaar maken om nu al BEN te bouwen? Zo verlaag je nu al je energiefactuur en is je woning later meer waard. Bovendien kan je een beroep doen op heel wat financiële stimuli. Ontdek alles over BEN-bouwen op www.IedereenBEN.be en schrijf je in voor de BEN-challenge!

6 voorwaarden voor BEN


In 2021 moeten alle nieuwe gebouwen in Europa bijna-energieneutraal zijn. Dat is een gevolg van de Europese Richtlijn Energieprestatie van Gebouwen, afgekort als EPBD (Energy Performance of Buildings Directive). In Vlaanderen wordt een nieuwe woning of een nieuw appartement als BEN bestempeld als aan 6 voorwaarden wordt voldaan:
 
1. het E-peil is lager of gelijk aan E30,
2. het S-peil is lager of gelijk aan S31,
3. elk van de constructiedelen voldoet aan een specifieke Umax-eis, 
4. de oververhittingsindicator is kleiner dan 6.500 Kh,
5. de woning beschikt over ventilatievoorzieningen zoals vermeld in bijlage IX van het Energiebesluit van 19 november 2010,
6. en de energie komt grotendeels van een systeem voor hernieuwbare energie dat beantwoordt aan welbepaalde kwalitatieve en kwantitatieve voorwaarden.

 
Bouw nu al BEN!

 
Om op een overzichtelijke manier duidelijk te maken wat BEN-bouwen betekent in de praktijk, welke BEN-bouwoplossingen voorhanden zijn en hoe je BEN-bouwen betaalbaar houdt, realiseerden tal van marktleiders uit de Vlaamse bouwsector de website www.iedereenBEN.be. Hierop gidst coach BEN kandidaat-bouwers doorheen de 5 stappen die moeten worden genomen om een woning BEN te maken. Van 'dak en vloer' over 'buitenmuren', 'glas, ramen en deuren' en 'ventilatie' tot 'verwarming en hernieuwbare energie'.

 
De BEN-challenge

 
Wie de uitdaging wil aangaan om vandaag al een nieuwe woning te bouwen die beantwoordt aan de normen van morgen, kan zich via www.IedereenBEN.be eveneens inschrijven voor de BEN-challenge.  Aansluitend loodst coach Ben iedereen met bouwplannen 17 weken lang door de vele overwegingen en beslissingen die kandidaat-bouwers moeten nemen. Van het voorbereidend traject en de financiële overwegingen, over alles wat te maken heeft met dak-, vloer- en muurisolatie over glas en ramen, luchtdichting, ventilatie, verwarming en hernieuwbare energie tot en met de keuze voor de juiste dak- en gevelbekledingsmaterialen. Het eindpunt? Een Bijna-EnergieNeutraal huis om in te wonen voor iedereen. Iedereen BEN.

Meer info

 
www.IedereenBen.be
www.facebook.be/IedereenBen
 
www.IedereenBen.be werd gerealiseerd i.s.m. AXA Bank, Deceuninck, ISOVER, Recticel Insulation, Renson, Saint-Gobain Construction Glass, Viessmann en Wienerberger. Zij sluiten zich als voorlopers aan bij het Vlaams Energieagentschap om de voordelen en principes van bijna-energieneutraal bouwen bij kandidaat-bouwers bekend te maken.

Een thuis voor iedereen!

20/11/2015
  • Persbericht
SOS kinderdorpen cheque
Saint-Gobain België sluit haar 350ste verjaardagsjaar af met sociale actie t.v.v.
SOS Kinderdorpen.


Saint-Gobain, de wereldwijde marktleider op het gebied van duurzame woon- en bouwoplossingen die op de Belgische markt actief is via haar dochterondernemingen  GYPROC, ISOVER, SAINT-GOBAIN GLASS, GLASSOLUTIONS en WEBER, vierde dit jaar haar 350ste verjaardag. Op 20 november, de Internationale Dag van de Rechten van het Kind, luidt de groep dit jubileumjaar uit met een sociale actie ten voordele van SOS Kinderdorpen die helemaal in lijn ligt met haar pijler ‘een thuis voor iedereen’.  
 

Saint-Gobain: blik op de toekomst

 
Saint-Gobain werd in 1665 opgericht en is vandaag één van de oudste beursgenoteerde ondernemingen in Europa. 350 jaar lang richt de groep, dankzij haar ervaring en haar vernieuwende bedrijfscultuur, haar blik op de toekomst en speelt ze in op de meest recente marktontwikkelingen. De toekomstvisie van Saint-Gobain is gebaseerd op zes pijlers die de missie en de waarden van de groep vormen:
 
1) Een wereld zonder grenzen: Saint-Gobain is vandaag actief in 64 landen met meer dan 180.000 werknemers in dienst.
 
2) De duurzame woning is binnen handbereik: Saint-Gobain ontwikkelt producten en oplossingen die de milieu-impact en het energieverbruik van gebouwen en woningen minimaliseren en gebruikers en bewoners het hoogste wooncomfort bieden.
 
3) Innovatie verandert de wereld: Saint-Gobain behoort tot de 100 meest vernieuwende bedrijven ter wereld. Innovatie is een leidraad doorheen de geschiedenis van de groep en vormt de kern van haar bedrijfsidentiteit. Die innovaties zijn gericht op een kwaliteitsvolle woonomgeving en maximum wooncomfort.
 
4) Talent is ongelimiteerd: De medewerkers zijn de kracht van Saint-Gobain. Elke dag bieden ze binnen een kader van gemeenschappelijk gedeelde waarden, oplossingen voor de vragen van de miljoenen klanten die Saint-Gobain wereldwijd telt. .
 
5) Een thuis voor iedereen: Saint-Gobain engageert zich om een woning voor iedereen mogelijk te maken door materialen te ontwikkelen, aangepast aan lokale markten en behoeften. Via de in 2008 opgerichte stichting ‘Fondation Saint-Gobain Initiatives’ creëert het bedrijf beroepskansen voor jongeren en ondersteunt en stimuleert het sociale woon- en energiezorgprojecten.
 
6) Saint-Gobain past zich aan aan de tijdsgeest en houdt de blik op de toekomst gericht: Sinds 350 jaar weet de groep zich telkens opnieuw uit te vinden en in te spelen op de internationale veranderingen.
 

Saint-Gobain en SOS Kinderdorpen

 
In het kader van 350 jaar Saint-Gobain en met de pijler ‘een thuis voor iedereen’ in het achterhoofd, sluit Saint-Gobain België dit feestjaar af met een sociale actie ten voordele van SOS Kinderdorpen. SOS Kinderdorpen is een internationale organisatie die in meer dan 130 landen projecten leidt voor kinderen in een kwetsbare gezins- of maatschappelijke situatie. Ook in België organiseert SOS Kinderdorpen een aantal projecten voor kinderen en jongeren uit een kansarme omgeving of in een moeilijke gezinssituatie. Centraal staat de doelstelling om kinderen een omgeving te bieden waar ze veilig kunnen opgroeien.
 
De voorbije jaren steunde Saint-Gobain al verschillende projecten van SOS Kinderdorpen, o.m. via de Music For Life-actie en via het leveren van de isolatie- en luchtdichtingsmaterialen voor de renovatie van een woning voor gezinsbegeleiding. Dit jaar zamelde het personeel van de 5 bedrijven die deel uitmaken van de Saint-Gobain-groep (GYPROC, ISOVER, SAINT-GOBAIN GLASS, GLASSOLUTIONS en WEBER) speelgoed in voor de kinderen die door SOS Kinderdorpen worden begeleid. Bovendien schenkt elk bedrijf een som van 5.000 euro aan de organisatie. De cheque van in totaal 25.000 euro wordt overhandigd op 20 november a.s., niet toevallig de Internationale Dag van de Rechten van het Kind. De overhandiging gaat door in een project van SOS Kinderdorpen in Bande (Marche en Famenne). 
 
 
Over Saint-Gobain
 
In 2015 viert Saint-Gobain haar 350-jarig bestaan. 350 redenen om te geloven in de toekomst. Met haar ervaring en haar drang om permanent te innoveren ontwikkelt, produceert en verdeelt Saint-Gobain, wereldleider in habitat, hoogperformante bouw- en isolatiematerialen en biedt het bedrijf innovatieve oplossingen voor de uitdagingen op het vlak van groei, energie en milieubescherming. Met een omzet van 42 miljard euro in 2013, is Saint-Gobain actief in 64 landen met meer dan 180.000 medewerkers. WEBER, SAINT-GOBAIN GLASS, GLASSOLUTIONS, ISOVER en GYPROC behoren tot de Saint-Gobain-groep.
 
 
Over SOS Kinderdorpen
 
SOS Kinderdorpen zet zich al meer dan 65 jaar in om kwetsbare kinderen een thuis en een toekomst te bezorgen. Dat doen ze in 134 landen wereldwijd. SOS Kinderdorpen België bouwt partnerships uit met de projecten die ze steunen. Het gaat dus om meer dan enkel het financieren ervan. Om dat te kunnen, verdiepen ze zich in de situatie van het betreffende land, zitten ze met de betrokkenen rond de tafel en bekijken ze hoe ze samen best de zaken aanpakken. Ook bepaalde bedrijven bieden regelmatig hun expertise aan om de projecten te versterken. Echte partnerschappen dus. Het zijn de lokale mensen die het project uitvoeren, maar SOS Kinderdorpen blijft wel mede verantwoordelijk voor de inhoudelijke sturing, tot het project afgesloten kan worden of tot de lokale partner autonoom verder kan.